Veelgestelde vragen...

Hier kunt u een lijst met de veelgestelde vragen en antwoorden raadplegen.

 

Staat uw vraag hier (nog) niet bij? Stuur dan s.v.p. een mail naar w.burgers@notredame.nl of vul het contactformulier in. 


 1. Doen alle leerlingen uit klas 3 mee aan een uitwisseling?

Ja, het is de bedoeling dat elke leerling op Notre Dame in klas 3 op uitwisseling gaat. Leerlingen die zijn blijven zitten,  worden niet verplicht om hier twee keer aan mee te doen. Een leerling geeft aan of hij wilt deelnemen aan een uitwisseling of aan het programma in Kranenburg. Dit dient voor de gestelde deadline van 4 september 2018 te gebeuren.

 

Leerlingen die ervoor kiezen om niet mee te doen met de uitwisseling, nemen automatisch deel aan een partnerprogramma met de Euregio Realschule in Kranenburg.

 

2. Doen alle leerlingen uit klas 4 mee aan een buitenlandse reis?

Ja, het is de bedoeling dat elke leerling op Notre Dame in klas 4 naar het buitenland gaat. Leerlingen die zijn blijven zitten,  worden niet verplicht om twee keer aan een buitenlandse reis mee te doen. De bestemmingen zijn Berlijn en Parjis. Het is de bedoeling dat we naar het buitenland gaat met twee even grote groepen. De leerling geeft aan - voor de gestelde deadline van 4 september 2018 - of hij/zij zal deelnemen en geeft de voorkeur aan.

 

3. Kunnen de leerlingen zowel op studiereis als op uitwisseling?

Nee, in klas 4 gaan de leerlingen op studiereis - in het schooljaar 2018 - 2019: Berlijn of Parijs.

In klas 3 gaan alle leerlingen op uitwisseling - in het schooljaar 2018 - 2019: Spanje, Italië, Hongarije, Litouwen of Kranenburg.

  

4, Hoe lang duurt een buitenlandse reis?

De studiereis in klas 4 duurt 1x 4 dagen: 9 tot 12 april 2019.

 

Een uitwisselingsprogramma duurt 2x 6 tot 7 dagen - in februari in het buitenland en in april in Ubbergen. Geplande data staan in de jaarplanner en in de agenda op deze website vermeld. Deze data kunnen enigszins wijzigen, afhankelijk van de beschikbare vluchten.

 

Let op! Ook het weekend maakt deel uit van het programma - op zaterdag worden de leerlingen geacht deel te nemen aan een schoolprogramma; zondag is vrij in te vullen.

 

5. Hoe worden de leerlingen ingedeeld per bestemming?

Het plaatsingsproces is volledig in handen van de coördinatoren.

 

6. Wat kan ik verwachten als ouder van een uitwisselingsprogramma?

Uw zoon/dochter krijgt de kans om twee keer een week lang met een leeftijdgenoot uit het buitenland om te gaan. In de eerste week, in februari 2019, gaat uw zoon/dochter naar het buitenland om daar als gast ontvangen te worden door haar/zijn partner. Wij spannen ons, samen met onze buitenlandse collega's enorm in om uw kind een mooie ervaring te laten meemaken. 

 

In de tweede week in april 2019 wordt u gastheer/ gastvrouw van een buitenlandse leerling. U probeer hem/haar zo warm en hartelijk mogen te ontvangen zodat dit voor hem/haar een onvergetelijke ervaring wordt. Een week lang heeft u als het ware een neef of nichtje in huis. 

 

Tijdens beide uitwisselingsweken wordt een breed schoolprogramma aangeboden. Het is een intensieve tijd waarbij zowel vermoeidheid als heimwee een rol kunnen. Daar houden we zeker rekening mee en we vragen dat ook in de thuisomgeving te doen. Buiten het schoolprogramma neemt u de verantwoordelijkheid voor uw buitenlandse gast, die minderjarig is. Net zo goed als dat er verantwoordelijkheid wordt genomen voor uw zoon/ dochter door het buitenlandse gastgezin. 

 

We verzoeken u wel direct de wifi beschikbaar te stellen voor de gast, zodat hij/zij vrij contact kan opnemen met het thuisfront.

 

7. Wat zijn de kosten van een buitenlandse reis?

De kosten worden jaarlijks vastgesteld op basis van de prijsindicatie van de reis- en activiteitenorganisaties. Het vastgestelde bedrag is bedoeld voor de reiskosten en het programma. Kosten van excursies en activiteiten in de vrije tijd komen voor rekening van het gastgezin. Een gastgezin zorgt tevens voor voldoende eten en drinken voor zijn gast. Ook regelt het gastgezin het vervoer van de gast- het liefst een fiets natuurlijk. Bij gebruik van het openbaar vervoer betaalt het gastgezin deze kosten.

 

8. Hoe zorg ik ervoor dat mijn kind op de juiste bestemming komt?

Alle groepen vertrekken vanaf Ubbergen (per touringcar naar het vliegveld of de eindbestemming van de reis) en komen in Ubbergen terug na afloop van het programma. U hoeft niet zelf naar het vliegveld toe.

 

9. Waar verblijven de leerlingen die op studiereis gaan?

Tijdens de buitenlandse reis van klas 4 verblijven de leerlingen in een hostel. Ook hiervoor geldt dat er een breed programma aangeboden wordt met een verplichtend karakter.

 

10. Mijn zoon/dochter heeft een allergie, wat nu?

Allergie, in welke vorm dan ook, vormt geen belemmering voor deelname. Wel dient het duidelijk te worden aangegeven op het matchingsformulier. Ook verwachten we dat uw zoon/dochter de nodige maatregelen hiervoor treft tijdens de reis. 

 

11. Mijn zoon/dochter heeft heimwee, wat nu?

Heimwee is een natuurlijk verschijnsel bij een buitenlandse reis zonder gezinsleden. We doen ons uiterste best om uw zoon/dochter te plaatsen bij vrienden, op deze manier hopen we het heimweegevoel te dempen. We merken vaak dat de vermoeidheid het heimweegevoel kan versterken. Tijdens de buitenlandse reis bespreken we met onze leerlingen regelmatig hun gemoedstoestand en noodzaak van voldoende rust. In een extreme situatie kan een buitenlandse reis voor een enkele leerling voortijdig onderbroken worden om een snelle gezinshereniging mogelijk te maken. 

 

12. Hoe blijf ik op de hoogte van alle informatie? 

Via deze website kunt u alle ontwikkelingen volgen. Ook zal er regelmatig een update worden gegeven in het Webazine, deze ontvangt u tweewekelijks per mail. Naarmate de tijd vordert, worden de deelnamelijsten, programma's, reisschema's en dergelijke in een beveiligde omgeving (in overeenstemming met het nieuwe privacybeleid) worden geüpload. Tevens zal er een informatieavond op school worden georganiseerd. 

 

13. Ik heb een vraag die (nog) niet in deze lijst voorkomt, wat nu?

Als u nog een vraag heeft, dan kunt u altijd een mail sturen naar Willemijn Burgers op w.burgers@notredame.nl of u kunt een bericht achterlaten via het contactformulier op deze website. Mocht uw vraag betrekking hebben op meerdere leerlingen, dan wordt het antwoord op deze lijst van veelgestelde vragen gezet.